Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna
RejestracjaSzukajFAQU篡tkownicyGrupyGalerieZaloguj
Adam Bytof- 安iadome 郾ienie, 鈍iadome 篡cie

 
Odpowiedz do tematu    Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna » 安iadome rozmowy Zobacz poprzedni temat
Zobacz nast瘼ny temat
Adam Bytof- 安iadome 郾ienie, 鈍iadome 篡cie
Autor Wiadomo嗆
Andrewek
Senny Podr騜nik


Do陰czy: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 123 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Gda雟k
P貫: M篹czyzna

Post Adam Bytof- 安iadome 郾ienie, 鈍iadome 篡cie
Adam Bytof

安iadome 郾ienie – 鈍iadome 篡cie

Tekst pochodzi ze strony [link widoczny dla zalogowanych]



Przez ponad 15 lat uczy貫m i ucz nadal technik 鈍iadomego 郾ienia (lucid dream - LD). Napisa貫m w 1995 roku pierwsz w Polsce ksi捫k na ten temat. Na moje kursy i warsztaty przychodzi這 zwykle po kilkana軼ie os鏏, z kt鏎ych cz窷 uzyskiwa豉 bardzo szybko rezultaty, a inni tracili zainteresowanie tematem po kilku tygodniach lub miesi帷ach wysi趾闚.

Dlaczego tak si dzia這? Czy 鈍iadome 郾ienie jest mo磧iwe do osi庵ni璚ia przez ka盥ego? A mo瞠 trzeba mie do niego jakie specjalne predyspozycje?

Zastanawiaj帷 si nad tymi pytaniami przyjrza貫m si r闚nie mojej w豉snej, osobistej praktyce 鈍iadomego snu. Zauwa篡貫m, 瞠 przez te wszystkie lata mia miejsce pewien proces, kt鏎ego obraz pojawi si w moim umy郵e stosunkowo niedawno.

Zacz掖em 郾i 鈍iadome sny pod koniec lat osiemdziesi徠ych. By造 one wynikiem pewnego zbiegu okoliczno軼i (ale nie przypadku – nie wierz bowiem w przypadki), na kt鏎y sk豉da造 si: regularna praktyka medytacji (by貫m wtedy uczniem Baby Muktanandy ze szko造 Siddha-Jogi) oraz przerywanie ci庵這軼i snu, co zwi您ane by這 z zaleceniem, by medytowa w czasie wschodu s這鎍a. Medytacja, kt鏎a jest 獞iczeniem utrzymywania zrelaksowanej i jednocze郾ie wyj徠kowo wra磧iwej uwagi, stabilizowa豉 stan spokojnego, bezstronnego obserwatora, kt鏎y spontanicznie przenosi si p騧niej do snu, daj帷 w rezultacie zjawisko 鈍iadomego 郾ienia.

Nie stosowa貫m 瘸dnych specjalnych technik oneironautycznych, z kt鏎ymi zapozna貫m si kilka miesi璚y p騧niej, kiedy zaintrygowany tym, co mi si przydarzy這, zacz掖em szuka informacji na ten temat w literaturze ezoterycznej, filozoficznej i naukowej.

Spojrzenie na histori moich w豉snych do鈍iadcze pomog這 mi zauwa篡 pewne r騜nice w podej軼iu do 鈍iadomego 郾ienia, kt鏎e czasami mog zaobserwowa u zainteresowanych tym zjawiskiem os鏏.

Ogromne znaczenie ma, moim zdaniem, motywacja do osi庵ania 鈍iadomo軼i we 郾ie. Dla mnie motywacja ta wi捫e si bardzo 軼i郵e z motywacj utrzymywania jak najbardziej wra磧iwej uwagi tak瞠 w stanie jawy. Ma to ogromne znaczenie nie tylko w kontek軼ie 鈍iadomego 郾ienia, ale przede wszystkim w kontek軼ie og鏊nego rozwoju 鈍iadomo軼i. Przechodz帷 przez kolejne etapy rozwoju 鈍iadomo軼i od wczesnego dzieci雟twa, a do doros這軼i, stopniowo uzyskujemy coraz bardziej „prawdziw” to窺amo嗆, kt鏎 cechuje coraz wi瘯sza wolno嗆 w relacji z cia貫m, zmys豉mi oraz w relacji z umys貫m.

Utrzymuj帷 w swojej 鈍iadomo軼i stan uwa積ego 鈍iadka, zrelaksowanego i spokojnego obserwatora do鈍iadcze na jawie, dokonujemy zmiany tak瞠 na poziomach pod鈍iadomych (automatycznych i nawykowych), kt鏎ych rezultatem mo瞠 by r闚nie 鈍iadome 郾ienie.

鑿iczenie technik 鈍iadomego 郾ienia w oderwaniu od fundamentu rozwoju duchowego mo瞠 dawa tylko chwilowe efekty. Rzeczywi軼ie mo積a kilka razy wywo豉, nawet stosunkowo 豉two, kilka 鈍iadomych sn闚, w kt鏎ych do鈍iadczymy niezwyk貫j, fascynuj帷ej mocy kszta速owania naszych sennych dozna. Jednak utrzymywanie takiej motywacji przez d逝窺zy czas jest ma這 prawdopodobne. 安iadome sny pojawiaj si zazwyczaj wtedy, gdy „odpu軼imy” 鈍iadomy wysi貫k maj帷y na celu ich wywo豉nie. Nie r騜ni si w tym od wielu innych umiej皻no軼i, w du篡m stopniu zale積ych od pod鈍iadomo軼i.

Najlepszym wi璚 podej軼iem do 鈍iadomych sn闚, paradoksalnie, jest odpuszczenie pragnienia ich wywo造wania. Jednocze郾ie jednak wykonywanie tych wszystkich dzia豉, kt鏎e sprzyjaj ich wyst瘼owaniu. Dla mnie takim zasadniczym „dzia豉niem-niedzia豉niem” jest stan wra磧iwej uwagi, stan 鈍iadomo軼i 鈍iadka, skierowanej na „tu i teraz”, kt鏎y wi瘯szo軼i ludziom zdarza si bardzo rzadko. Ja nazywam to stanem „medytacji”, cho termin „medytacja” najcz窷ciej kojarzy si z jak捷 „praktyk siedz帷” zakotwiczon w jakiej okre郵onej tradycji duchowej (medytacja chrze軼ija雟ka, medytacja zen itd.)

Taka praktyka ma znaczenie przede wszystkim dla jako軼i naszego 篡cia na jawie, 鈍iadome 郾ienie b璠zie tylko jej „produktem ubocznym”, pewn ozdob, kt鏎a pojawia si w 篡ciu medytuj帷ego, obok wielu innych nowych do鈍iadcze, takich jak wi瘯sza wra磧iwo嗆 zmys這wa, lepszy kontakt z cia貫m, jasno嗆 umys逝 i 豉d emocjonalny, rozw鎩 tw鏎czo軼i i intuicji, zdolno嗆 do empatii, rozumienia innych i inteligencja spo貫czna oraz wielu, wielu innych, kt鏎ych nie spos鏏 tu wymieni.

S to „produkty uboczne” albo „korzy軼i wt鏎ne” kultywowania 鈍iadomo軼i 鈍iadka w codziennym 篡ciu. S one niczym wi璚ej jak naturalnymi wzka幡ikami indywidualnej ewolucji (rozwoju) 鈍iadomo軼i. Powiedzenie Jezusa „po owocach ich poznacie” tak瞠 w tym kontek軼ie jest bardzo prawdziwe.

安iadome 郾ienie jest wi璚 jednym z tych owoc闚, ale nie ka盥emu, kto kultywuje 鈍iadomo嗆 鈍iadka, pojawia si w tym samym czasie i z tak sam intensywno軼i. Jednak dla kogo, kto w豉軼iwie, czyli w zrelaksowany spos鏏 podchodzi do praktyki uwa積o軼i, nie ma to wi瘯szego znaczenia.

Dodatkowe dzia豉nia w postaci zapisywania sn闚 oraz stosowanie odpowiedniego harmonogramu snu (czyli pilnowanie czasu i rytmu snu) r闚nie mog by prowadzone z innych powod闚. Osoba zainteresowana w豉snym umys貫m i jego dzia豉niem z pewno軼i nie pominie zjawiska marze sennych, kt鏎e bywaj bardzo interesuj帷e, tw鏎cze, a czasami nawet genialne. Proste zainteresowanie i postawa otwarto軼i na marzenia senne, bez jakiego konkretnego celu (np. w postaci LD albo ch璚i interpretacji snu), jest tu najlepsz motywacj. Wiadomo, 瞠 nie ka盥y b璠zie tak motywacj przejawia, ale te rado嗆 „鈍iadomego snu” nie jest dla ka盥ego. Niewykluczone r闚nie, 瞠 pojawienie si 鈍iadomych sn闚 mo磧iwe jest tak瞠 u osoby nie zainteresowanej tre軼i marze sennych.

Wskaz闚ki dotycz帷e harmonogramu snu, z kt鏎ych najwa積iejsze to: wysypia si, k豉嗆 si wcze郾ie i wcze郾ie wstawa s oczywiste z punktu widzenia fizjologicznych potrzeb oraz dba這軼i o kondycj psycho-fizyczn. Zalecenie, by dodatkowo zrobi ok. p馧 godziny przerwy we 郾ie nad ranem, jest ju tylko dodatkowym „technicznym” elementem, kt鏎y mo積a stosowa od czasu do czasu.

Z takim podej軼iem 鈍iadome 郾ienie staje si elementem wi瘯szej ca這軼i, jakim jest rozw鎩 鈍iadomo軼i, przestaje by „umiej皻no軼i” czy te „sztuk”, na kt鏎ej opanowanie trzeba po鈍i璚a dodatkowy czas i energi, a przekszta販a si w jeden z „owoc闚” rozwoju duchowego albo „efekt uboczny”, kt鏎y pojawia si bez wysi趾u, dostarczaj帷 rado軼i i przyjemno軼i, p造n帷ej ze stanu uwa積ej obecno軼i, tak瞠 we 郾ie.


Post zosta pochwalony 0 razy
Wto 13:14, 14 Lut 2012 Zobacz profil autora
kyniu774



Do陰czy: 10 Lip 2011
Posty: 203
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 2 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Zielona G鏎a
P貫: M篹czyzna

Post
Prawda, troch religii, troch nauki, troch technik.
Jako brakuje mi s堯w... Rolling Eyes


Post zosta pochwalony 0 razy
Wto 15:48, 14 Lut 2012 Zobacz profil autora
xavery11



Do陰czy: 09 Cze 2011
Posty: 154
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 2 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Olsztyn/Wuppertal(niemcy)
P貫: M篹czyzna

Post
Ja tu nigdzie nie widze religii, jedynie potege naszego umyslu Wink Bardzo pozytywny artykul , ja jestem wielkim fanem Adama wiec juz to czytalem, ale warto bylo sobie odswiezyc pamiec Wink


Post zosta pochwalony 0 razy
Wto 20:47, 14 Lut 2012 Zobacz profil autora
kyniu774



Do陰czy: 10 Lip 2011
Posty: 203
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 2 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Zielona G鏎a
P貫: M篹czyzna

Post
xavery11 napisa:
Ja tu nigdzie nie widze religii

Eh, religie widzia貫m w 'po owocach ich poznacie' Rolling Eyes


Post zosta pochwalony 0 razy
字o 15:06, 15 Lut 2012 Zobacz profil autora
Wy鈍ietl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna » 安iadome rozmowy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach


fora.pl - za堯 w豉sne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin