Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna
RejestracjaSzukajFAQU¿ytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Joga Snu i ¦nienia- wyk³ad Tenzin Wangyala Rinpocze

 
Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna » ¦wiadome rozmowy Zobacz poprzedni temat
Zobacz nastêpny temat
Joga Snu i ¦nienia- wyk³ad Tenzin Wangyala Rinpocze
Autor Wiadomo¶æ
Andrewek
Senny Podró¿nik


Do³±czy³: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 123 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Gdañsk
P³eæ: Mê¿czyzna

Post Joga Snu i ¦nienia- wyk³ad Tenzin Wangyala Rinpocze
Tak wiêc drug± czê¶æ praktyki rozpoczynamy od koncentracji na gardle w momencie zasypiania. Przez ca³y dzieñ przygotowywujemy siê do wywo³ania ¶wiadomego snu i niezale¿nie od tego czy bêdziemy go mieli czy nie gdy siê k³adziemy przyci±gamy swa uwagê do czakry gard³a i wizualizujemy tam cztery czerwone p³atki lotosu w którego centrum stoi ¶wietliste "A".

Natura tego "A" jest kryszta³owa. Kiedy po³o¿ycie kryszta³ na czerwonym kwiecie zobaczycie czerwony kryszta³ mimo i¿ w rzeczywisto¶ci nie jest on czerwony tylko wydaje siê byæ czerwony - tutaj jest ta sama zasada. To co staramy siê utrzymaæ to czysto¶æ i przejrzysto¶æ tego kryszta³u równocze¶nie utrzymuj±c ¶wiadomo¶æ energii czakry gard³a.

Podobnie kiedy ¶piewamy sylabê "A" nasz umys³ staje siê czysty i otwarty - nagle co¶ widzicie i wtedy na jakikolwiek obiekt by¶cie nie spogl±dali istnieje zagro¿enie, ¿e ten obiekt zaciemni te wasz± przejrzysto¶æ. Jednak kiedy wasz umys³ jest wystarczaj±co jasny i czysty to ten obiekt nie spowoduje ¿adnego zaciemnienia ale wci±¿ bêdziecie go postrzegaæ.

Tak samo z do¶wiadczeniem emocji, emocje mog± przychodziæ a umys³ pozostawaæ czysty, mo¿ecie do¶wiadczaæ emocji w tej czystej przestrzeni. przyk³adem tego mo¿e byæ praktyka piêciu sylab w której to do¶wiadczenie przejrzysto¶ci zwi±zane z "A" musicie utrzymaæ a¿ przejdziecie przez wszystkie piêæ czakr. Je¶li tego nie zrobicie to stracicie aspekt jako¶ci, pojawi siê uwarunkowanie, a spontaniczne dzia³anie pojawia siê tylko w nie uwarunkowanym otwartym stanie umys³u. Je¶li nie utrzymamy tej przejrzysto¶ci zwi±zanej z do¶wiadczeniem sylaby "A" pojawi siê napiêcie i walka jak w zwyk³ym ¿yciu.

Praktyka z "A" pomaga nam to zmieniæ. Podobnie jest z praktyk± koncentracji na czakrze gard³a z wizualizacj± czerwonego lotosu i sylaby "A". Czerwony kwiat jest zwi±zany z energi± w tym konkretnym miejscu natomiast "A" z otwarto¶ci± i przejrzysto¶ci± umys³u.

Czakra ta ma zwi±zek z dum±, ta energia ca³y czas tam jest a kiedy wyobra¿acie sobie "A" w tym miejscu to powinna ona przemieniæ tê energiê dumy w spokój. Poprzez tê praktykê staramy siê rozwin±æ ten spokój.

Mo¿ecie sobie wyobraziæ, ¿e to wy jeste¶cie tym "A" smacznie sobie ¶pi±cym w pa³acu z tych czerwonych p³atków. Wyobra¼cie sobie, ¿e te p³atki was ochraniaj±. Ta pierwsza praktyka zwi±zana jest z rozwijaniem spokoju, poprzez uwa¿no¶æ i ¶wiadomo¶æ.

Je¶li dla kogo¶ te wyja¶nienia s± zbyt skomplikowane spróbujê pro¶ciej. Przyci±gam swoj± uwagê do gard³a, odczuwam, ¿e jest tam czerwony kwiat, w jego centrum próbuje zobaczyæ "A", odczuæ, ze jest tam "A" i nawet je¶li to zrobimy przez krótka chwilê to jest to w porz±dku. Próbujemy utrzymaæ ¶wiadomo¶æ w tym miejscu czyli tak± zrelaksowan± uwagê w tym miejscu. Wasza uwaga musi byæ rozlu¼niona aby¶cie spokojnie zasnêli. Utrzymuj±c to zasypiacie i to jest pierwsza praktyka.

Po dwóch godzinach kto¶ was budzi i sprawdzacie czy wam siê uda³o, uzyskujecie kolejn± szansê aby siê ponownie skupiæ. Za ka¿dym razem kiedy siê budzicie wracacie do tego skupienia na gardle. To jest bardzo prosta praktyka, która wykonujemy w nocy.

Wyja¶niê teraz dlaczego wa¿ne jest aby j± wykonywaæ. Czasami mówimy o czterech pozytywnych w³a¶ciwo¶ciach. Pamiêtacie jakie to by³y jako¶ci?

Uspokajaj±ca, Powiêkszaj±ca, Potê¿na i Nieustraszona. Wszystkie tantryczne bóstwa reprezentuj± któr±¶ z tych jako¶ci. G³êboko w nas istniej± te cztery czyste jako¶ci. Bycie spokojnym oznacza, ¿e jeste¶my w kontakcie z tym naszym wewnêtrznym spokojem. Ta praktyka snu s³u¿y rozwiniêciu tego kontaktu.

Je¶li bêdziemy wykonywali tê praktykê rozwiniemy ten spokój tê pierwotn± jako¶æ naszego umys³u. Zwykle kiedy próbujemy oczy¶ciæ nasze emocje np. poprzez praktykê sze¶ciu loka to skupiamy siê na czakrach u¿ywamy mantr itp. np. przez godzinê a pó¼niej koñczy siê praktyka i wracamy do zwyk³ych aktywno¶ci. Kiedy wykonujemy tê praktykê Jogi Snu skupiaj±c siê na kwiecie, kryszta³owej sylabie "A" i zasypiamy z tym do¶wiadczeniem wtedy nasza praktyka mo¿e trwaæ przez ca³y okres snu. Mo¿ecie przenie¶æ j± do snu i o to w tym chodzi.

Tak samo kiedy jeste¶cie ¼li na kogo¶ i zasypiacie z my¶l± "Najchêtniej bym go zabi³" to wtedy rozwijacie to przez ca³a noc;-)

Je¿eli zasypiaj±c my¶licie o tym, ¿e jutro musze wstaæ o 5 rano to jest prawdopodobne, ¿e obudzicie siê o 5, niektórym siê to nie udaje, ale jest wielu ludzi, którzy to potrafi±. Oznacza to, ze mo¿emy siê zaprogramowaæ i utrzymujemy to co chcemy przez ca³a noc. To do¶wiadczenie z którym zasypiacie, je¿eli jest ono dobrym do¶wiadczeniem to rozwija w was dobr± jako¶æ, je¿eli jest z³ym do¶wiadczeniem to bêdzie wam szkodziæ.

Je¶li np. ¶pimy na piêtrowym ³ó¿ku mówimy sobie "ani siê rusz" i samo powiedzenie tego wystarcza aby¶my spali nieruchomo i nie spadli - tak dzia³a uwa¿no¶æ. W klasztorach mnisi maj± bardzo w±skie ³ó¿ka, ¶pi±c na takim ³ó¿ku trzeba przez ca³a noc utrzymywaæ jedn± pozycjê i dlatego jest siê bardzo uwa¿nym. U¿ywa siê te¿ skrzyñ medytacyjnych w których te¿ siê ¶pi - s³u¿y to temu aby nas wesprzeæ w praktyce uwa¿no¶ci. Utrzymuje siê odpowiednia pozycjê co pomaga nam utrzymaæ ¶wiadomo¶æ.

Dlatego utrzymanie odpowiedniej pozycji w trakcie snu jest bardzo pomocne w naszej praktyce. Dlatego wspominamy o wa¿no¶ci pozycji w czasie zasypiania, aby lewa strona cia³a by³a otwarta, nie ¶ci¶niêta itp. Dlatego te¿ wa¿na jest zasypianie, koncentracja, pó¼niej budzimy siê sprawdzamy jak nam posz³o, znów ponawiamy nasz± koncentracjê i kolejny raz próbujemy w ten sposób rozwijaj±c nasz± praktykê.

Mo¿emy postrzegaæ to w ten sposób, ¿e praktyka ta jest jakby bram± do spokoju i kiedy skupicie siê to tak jakby¶cie przekraczali tê bramê, jakby¶cie wchodzili przez tê bramê do tego do¶wiadczenia.

Kiedy spotykamy jakie¶ drzwi szukamy klucza, tu klucz sk³ada siê z dwu rzeczy: ¶wiat³a i energii. ¦wiat³o to uwa¿no¶æ, nasza ¶wiadomo¶æ. Sylaba "A" jest ¶wiat³em a czerwone p³atki energi±.

To nie jest tak, ¿e staracie siê z wizualizowaæ kwiat i sylabê "A" to tylko symbole. Symbol co¶ reprezentuje. Kiedy patrzycie na sylabê "A" kojarzy wam siê ona z czyst± ¶wiadomo¶ci± a przynajmniej mam tak± nadziejêWink))) P³atki s± jedn± czê¶ci± klucza a sylaba drug±.

Odczucie energii w czakrze gard³a jest tym kwiatem za¶ "A" jest wasz± czyst± ¶wiadomo¶ci±.

Przez chwilê zamknijcie oczy, zróbcie trzy oczyszczaj±ce oddechy, stopniowo skierujcie uwagê do swojego gard³a. Odczujcie tam obecno¶æ czterech czerwonych p³atków, poczujcie wszystko to czego do¶wiadczacie w tym obszarze cia³a.

Teraz odczujcie obecno¶æ ¶wietlistego A na szczycie tego kwiatu i do¶wiadczcie czystej ¶wiadomo¶ci w tym obszarze, w tym miejscu.

Poczujcie p³atki kwiatu i sylabê A. Innymi s³owy, do¶wiadczcie energii miejsca w ciele i jasnej ¶wiadomo¶ci tych wra¿eñ, uwa¿no¶ci w tym miejscu.

Ta energia czyli te p³atki i wasza ¶wiadomo¶æ, uwa¿no¶æ, sylaba A - zobaczcie ich zwi±zek, zobaczcie, ¿e s± ze sob± po³±czone.

Mo¿emy my¶leæ o tym w kategorii dwóch obrazów, albo dwóch rodzajów do¶wiadczenia.

Jeszcze inaczej mo¿na powiedzieæ, aby¶cie popatrzyli na te dwa obrazy, obraz kwiatu i sylaby A i postarajcie siê odczuæ te dwa obrazy. Teraz zostawcie te obrazy i utrzymujcie te dwa do¶wiadczenia czyli wra¿enie tego cokolwiek czujecie w tym obszarze i poczucie obecno¶ci jasnej ¶wiadomo¶ci w tym miejscu. Czy to jasne?

Czasami ludzie za bardzo skupiaj± siê na obrazie tak mocno, ¿e nie mog± zasn±æ. Mo¿ecie zobaczyæ to “A” skupiæ siê na nim a pó¼niej o nim zapomnieæ, ale utrzymaæ to do¶wiadczenie. Stopniowo przechodzimy od wizualizacji do do¶wiadczenia je¶li zbyt wcze¶nie porzucimy klucz czyli tê wizualizacjê to nie bêdziemy mogli przez te drzwi przej¶æ i nie rozwiniemy do¶wiadczenia spokoju.

Potem budzicie siê sprawdzacie w jakim jeste¶cie stanie, mo¿ecie zmówiæ modlitwê Bodhiczitty lub rozbudziæ w sobie intencjê obym przez tê praktykê siê rozwija³, wzrasta³ po czym znów wracacie do tej wizualizacji i k³adziecie siê spaæ. Po nastêpnych dwóch godzinach znów siê budzicie i powtarzacie wszystko.

Zanim po³o¿ycie siê spaæ mo¿ecie usi±¶æ gdzie¶ na zewn±trz rozlu¼niæ siê otworzyæ zmys³y i stworzyæ tak± senn± atmosferê tak jakby¶cie w tej chwili w³a¶nie ¶wiadomie ¶nili. Mo¿ecie rozejrzeæ siê popatrzeæ na wszystko i pomy¶leæ to jest sen. Zapomnijcie o innych praktykach usi±d¼cie gdzie¶ rozlu¼nieni rozpoznajcie wszystko jako sen, chwile tak posied¼cie rozwijaj±c to do¶wiadczenie po czym wykonajcie praktykê Guru Yogi i po³ó¿cie siê spaæ tak jak to dzi¶ opisywa³em."

I jeszcze to:

Praktyka ¦nienia

wprowadzenie

Praktyka nocna jest bardzo wa¿na, poniewa¿ noc stanowi po³owê naszego ¿ycia. ¦wiadome ¶nienie jest bardzo wa¿ne dla praktykuj±cych. Nie tylko posiadanie pewnego rodzaju przejrzysto¶ci, co jest drugorzêdn± rzecz±. Poniewa¿ nie mamy du¿o czasu na praktykê w ci±gu dnia, najwa¿niejsze dla praktykuj±cych jest u¿ywanie ¶wiadomego ¶nienia. Wiêc je¶li jest siê ¶wiadomym w czasie snu, mo¿na u¿ywaæ praktyki we ¶nie. Mo¿na równie¿ osi±gn±æ lepsze rezultaty, ni¿ robi±c praktykê w ci±gu dnia, poniewa¿ w ci±gu dnia jest siê zale¿nym od fizycznego cia³a. Jest siê zale¿nym od postrzegania zmys³ami. Je¿eli zamkniemy oczy, nie widzimy niczego. To, co zamykamy, to nie nasza ¶wiadomo¶æ wzroku czy oczu, tylko organ oka, wiêc nasze ¶wiadomo¶ci zmys³ów s± zale¿ne od organów. Je¿eli zamykamy uszy, nie s³yszymy niczego.

Ale we ¶nie nie jeste¶my ju¿ zale¿ni od organów zmys³ów. We ¶nie wszystkie zmys³y ¶wiadomo¶ci po³±czone s± z umys³em – to siê nazywa cia³em mentalnym. Kiedy wiêc cia³o mentalne ¶ni, jest aktywne. To siê nazywa snem do czasu, kiedy siê obudzimy. Wtedy wiemy, kiedy stajemy siê ¶wiadomi podczas snu i jeste¶my ¶wiadomi pewnych wa¿nych rzeczy, które mo¿emy osi±gn±æ dziêki tym metodom. Na przyk³ad, ¿e mo¿emy wej¶æ w praktykê i mieæ takie do¶wiadczenie. Je¿eli mamy naprawdê fantastyczne do¶wiadczenie w czasie snu, kiedy budzimy siê jeste¶my pod jego wp³ywem. Ju¿ do¶wiadczyli¶my tego, mo¿emy powtórzyæ to do¶wiadczenie, mo¿emy pog³êbiæ nasz± praktykê, wiêc jest to bardzo wa¿ne dla praktykuj±cych. Wiêc powinno siê robiæ praktykê snów w ten sposób. To bardzo wa¿ne w ¿yciu codziennym, poniewa¿ po³ow± naszego ¿ycia jest sen; pamiêtaj±c o tym, nie ¶pimy obojêtnie. Je¿eli ta praktyka nie bêdzie wam siê udawaæ i zapomnicie parê nocy, nie martwcie siê. Zawsze mo¿ecie zapomnieæ. Ale nie powinni¶my byæ obojêtni.

przygotowanie

Je¿eli nie ma siê wielu przejrzystych snów, albo nie pamiêta siê, albo sen nie jest bardzo przejrzysty, powinno siê praktykowaæ aby to zmieniæ. Kiedy ¶pimy, zawsze ¶nimy, je¶li wiêc zapytamy kogo¶, co mu siê ¶ni³o ostatniej nocy, a ta osoba odpowie, ¿e nic nie bêdzie to prawd± – wszyscy ¶nimy, mo¿emy najwy¿ej nie pamiêtaæ. Nie zauwa¿amy snów, poniewa¿ mamy umys³, który nigdy siê nie zatrzymuje. Nie pamiêtamy, byæ mo¿e z powodu g³êbokiego snu. Aby zwiêkszyæ nieco przejrzysto¶æ naszych snów powinni¶my zmieniæ nieco swoj± dietê, zwróciæ uwagê na to, co jemy przed snem. Nie powinni¶cie je¶æ ciê¿kich rzeczy ani piæ alkoholu – wtedy ³atwo nam bêdzie pamiêtaæ swoje sny. Czasem nie pamiêtamy ich, je¶li nasz poziom energetyczny nie jest zharmonizowany.

Je¿eli ma siê problem ze zbyt g³êbokim snem – niektórzy ludzie zasypiaj± natychmiast po znalezieniu siê w ³ó¿ku: je¿eli ma siê tego typu problem, ¿e po za¶niêciu zapada siê w bardzo g³êboki sen i jest trudno ¶niæ przejrzy¶cie, wtedy powinno siê robiæ innego rodzaju praktykê. I bêd±c w takim stanie, zrelaksowaæ siê i zasn±æ. To pomaga takim ludziom. Je¿eli dana praktyka przeszkadza w za¶niêciu i nawet je¿eli jest siê zrelaksowanym, wizualizacja mo¿e nie pozwalaæ zasn±æ, w takim przypadku zmieniamy wizualizacjê i to równie¿ pomaga przejrzysto¶ci snów.

Zazwyczaj przyczyna jest jedna: mamy nieuporz±dkowane energie lub brakuje jakiej¶ funkcji. Ma to zwi±zek z poziomem naszej energii. Musimy skoordynowaæ nasz± energiê za pomoc± diety, ruchów, nastawienia, praktyk w rodzaju jantra jogi czy praktyk oddechowych, poniewa¿ trening oddechu jest jedn± z g³ównych metod koordynacji energii prany. Je¶li wiêc wam siê nie udaje, powinni¶cie równie¿ praktykowaæ ruchy, pozycje itp. Poniewa¿ pomagaj± one w koordynacji energii. Nastêpnie powinni¶cie praktykowaæ mantrê, aby skoordynowaæ i wzmocniæ energiê. Czasem wasza energia nie jest w wielkim nie³adzie, ale jest s³aba, wtedy mo¿ecie mieæ ten sam problem. W tym przypadku powinni¶cie j± wzmocniæ. Mamy wiele praktyk d³ugiego ¿ycia i mo¿emy przed³u¿yæ swoje ¿ycie, nie znaczy to jednak, ¿e mamy wie¶æ nêdzne ¿ycie. Nie potrzebujemy tego. Potrzebujemy d³u¿szego i pomy¶lnego ¿ycia, co oznacza koordynacjê i wzmocnienie energii. Wa¿ne jest wiêc, by skoordynowaæ to z praktyk± d³ugiego ¿ycia.

– (1) –
Praktyka w ci±gu dnia

W ci±gu dnia musimy mieæ intencjê: “No dobrze, dzisiaj w nocy chcê byæ ¶wiadomy snów” i mocno siê jej trzymaæ. To bardzo pomaga, poniewa¿ sen jest bardzo zwi±zany z dniem, z tym, co siê wtedy dzieje. Jest siê te¿ wyæwiczonym i jest ³atwiej zmieniaæ sen.

Nastêpnie powinno siê równie¿ robiæ praktykê podczas dnia, my¶l±c, ¿e wszystko co siê wydarza, okoliczno¶ci, w których siê znajdujemy, s± snem. To nastêpna metoda.

Aby rozpoznaæ sen podczas ¶nienia i uzyskaæ zdolno¶æ do kontrolowania snu i kierowania nim, nale¿y w ci±gu dnia nieustannie my¶leæ, ¿e wszystko co siê wydarza, wszystko, co siê widzi i robi, ca³a wizja, tak jak nam siê jawi w dzieñ, jest w istocie snem. Innymi s³owy, powinno siê po³±czyæ ze sob± stan snu i stan jawy.

My¶limy “sen”. Kiedy wstajecie rano i jecie ¶niadanie, my¶licie: “No tak, to jest sen. Teraz jem i ¶niê, id±c do biura, ¶niê, pracuj±c porozumiewaj±c siê z lud¼mi”. Próbujcie pamiêtaæ, by robiæ tego rodzaju praktykê przez dwa, trzy dni, zauwa¿ycie, ¿e to naprawdê bardzo pomaga; po pierwsze je¶li chodzi o wasze sny, po drugie to pomaga zmniejszyæ napiêcia i przywi±zanie. Wiêc potrzebujemy równie¿ tego rodzaju praktyki. W czasie dnia mo¿na æwiczyæ swój umys³. Postêp w praktyce ¶nienia w du¿ym stopniu zale¿y od treningu i æwiczeñ umys³u na jawie.

[Pierwszym przygotowaniem jest przekszta³cenie ¶ladów karmicznych, - polega to na przypominaniu sobie od rana do wieczora, ¿e wszystko jest jak sen. Gdy wchodzimy w kontakt z jakimkolwiek obiektami, pamiêtamy, ¿e istniej± one tak jak sen. Gdy wstajemy rano niezale¿nie od tego co pierwsze zauwa¿ymy powtarzamy sobie: to jest mój sen. Id±c do kuchni mówimy sobie: to jest mój sen., przygotowuj±c herbatê równie¿ my¶limy o tym jak o ¶nie. Pamiêtamy o tym zawsze. Nazywa siê to przekszta³caniem ¶ladów karmicznych poniewa¿ na co dzieñ uwa¿amy wszystko za bardzo realne. Pij±c rano herbatê my¶limy ,¿e ju¿ siê obudzili¶my i teraz wszystko dzieje siê naprawdê. Próbujemy wiêc zmieniæ takie podej¶cie. Wewn±trz nas zachodz± wtedy wielkie zmiany.

Drugie przygotowanie mo¿na nazwaæ g³ówn± atrakcj±, poniewa¿ w ¿yciu co pewien czas spotykamy takie g³ówne atrakcje. Jednak w rzeczywisto¶ci nazywamy je przezwyciê¿eniem przywi±zania. ¯yjemy w rutynie, dzieñ w dzieñ powtarzamy te same schematy zachowañ i jeste¶my do tego przywi±zani. Wszystko jest takie same i to nas otêpia. Chyba, ¿e nagle co¶ ulegnie zmianie lub powstanie g³êbokie, wewnêtrzne pragnienie zmiany, lub pod¶wiadomie ta osoba porusza siê w kierunku zmiany. Je¶li zmiana nast±pi, zacznie siê od snów. Tak wiêc powinni¶my czyniæ rzeczy które zrywaj± rutynê i to jest drugie przygotowanie. Mo¿emy pój¶æ inn± drog± do pracy, inaczej siê ubraæ, wybraæ siê na wycieczkê, zmieniaæ to co sta³o siê rutyn±. W ten sposób wybijasz swój umys³ z rutyny, zwiêkszasz uwa¿no¶æ i ¶wiadomo¶æ co bardzo mocno odbija siê w snach.

Trzecie przygotowanie, zanim pójdziemy spaæ polega na odtworzeniu w umy¶le wydarzeñ, które mia³y miejsce w ci±gu dnia. Zamiast zwaliæ siê nieprzytomnie do ³ó¿ka natychmiastowo zasypiaj±c, przytomnie koñczymy dzieñ odtworzeniem wszystkiego co nagra³o siê w naszym umy¶le. Odtwarzaj±c te codzienne wydarzenia ponownie okre¶lamy je jako sen – wszystko co siê wydarzy³o by³o jak sen. Nastêpnie zasypiamy.

Takie æwiczenie nie tylko zwiêksza uwa¿no¶æ ale rozwija nasz± zdolno¶æ pamiêtania snów. Je¶li bêdziecie próbowaæ tego przez kolka dni, sami stwierdzicie, jak sny siê zmieniaj±. To tylko kwestia treningu umys³u – w utrzymywaniu tej zasady nieustannie w ¿yciu codziennym. Powinni¶my dzia³aæ regularnie, bez przerwy, a nie my¶leæ, ¿e kiedy¶ w przysz³o¶ci trzeba co¶ zmieniæ.
Ostatnie, czwarte przygotowanie jest podczas rannego wstawania. Przygl±damy siê temu, co dzia³o siê z nami: mia³em ten nadzwyczajny sen, byæ mo¿e by³ to ¶wietlisty sen, by³em ¶wiadomy we ¶nie. Powinni¶my rozwijaæ w sobie tê potê¿n± rado¶æ jaka wyp³ywa ze ¶wietlistych snów. Taka rado¶æ wytwarza w nas wiêcej si³y. A je¶li nie by³o sukcesu? Nie powinni¶my siê tym przejmowaæ, lecz próbowaæ dalej i trwaæ w aktywnej nadziei na pojawienie siê ¶wietlistych snów.

Te cztery przygotowania s± bardzo wa¿ne dla rezultatów w praktyce ¶nienia (Tenzin Wangyal Rinpocze Wyk³ady)]

Milam Trung. Jest to praktyka polegaj±ca na tym ,¿e np. patrzycie na ocean i my¶licie, ¿e to nie ocean tylko niebo, wiecie, ¿e to jest ocean, nie niebo. Potem patrzycie na drzewo i my¶licie, ¿e to nie jest drzewo, tylko ska³a – na odwrót. To nie znaczy, ¿e ocean staje siê niebem, a drzewo ska³± – to niemo¿liwe – ale æwiczy siê umys³ w zaburzaniu i wtedy w czasie snu jest bardzo ³atwo zmieniaæ rzeczy. Ale je¿eli ma siê wystarczaj±c± przytomno¶æ w czasie snu, wtedy zmienianie nie jest trudne. Staje siê bardzo ³atwe.

Przed za¶niêciem próbujcie medytowaæ. Je¿eli wykonujemy formaln± praktykê to jest w porz±dku, ale nie koniecznie zawsze tak trzeba robiæ. Po prostu przed pój¶ciem spaæ spróbujcie nawi±zaæ kontakt z sob± samym i rozlu¼nijcie siê. Przypomnijcie sobie formê swojego mistrza i wizualizujcie go w sercu.

Starajcie siê zasn±æ z rado¶ci± i poczuciem p³yn±cego od niego b³ogos³awieñstwa. Je¶li jeste¶my zmêczeni i ¿yjemy w stresie, to w nocy odczuwamy skutki tego. Najlepiej pój¶æ spaæ maj±c umys³ przygotowany do snu.

Kiedy zaczynamy ¶niæ, mo¿e siê pojawiæ jeden z dwóch rodzajów snów. Pierwszy to sny karmiczne zwi±zane z napiêciami, a drugi to sny przejrzysto¶ci zwi±zane z klarowno¶ci±.

W obrêbie kategorii snów, których przyczyn± jest karma, wyró¿niamy sny, które s± g³ównie zwi±zane z trzema stanami istnienia, czyli cia³em, energi± lub mow±, oraz napiêciami umys³u jednostki; istnieje równie¿ inny rodzaj snów, zwi±zany z karmicznymi ¶ladami. Drugi z wymienionych posiada trzy przyczyny, którymi s± karmiczne ¶lady powsta³e: w poprzednim ¿yciu, w m³odo¶ci oraz w niedawnej przesz³o¶ci jednostki.

Co rozumiemy pod pojêciem snów zwi±zanych z trzema egzystencjami jednostki? Te sny powstaj± wskutek dowolnych do¶wiadczeñ cia³a, mowy czy umys³u. W ten sposób, do¶wiadczenia bezpo¶rednio zwi±zane z elementami, energi± i emocjami jednostki, mog± natychmiast staæ siê przyczynami pojawienia siê we ¶nie pozytywnych, negatywnych b±d¼ neutralnych do¶wiadczeñ.

Na przyk³ad osoba, która ¶pi w niewygodnej pozycji, mo¿e odczuwaæ niewygodê lub ból. Ta przeszkoda mo¿e staæ siê natychmiastow± przyczyn± pojawienia siê negatywnego snu. Mo¿e siê te¿ zdarzyæ tak, ¿e je¶li dana osoba wskutek k³opotów z oddychaniem nie ¶pi dobrze, mog± siê pojawiæ sny, w których siê d³awi lub dusi. Nie jest ponadto trudno zrozumieæ, ¿e kojarzone z umys³em uczucia takie jak rado¶æ czy smutek, mog± równie¿ stanowiæ drugorzêdn± przyczynê powstania tego typu snów. S± to przyk³ady snów zwi±zanych ze stanami trzech egzystencji jednostki.

Je¶li chodzi o sny zwi±zane z karmicznymi ¶ladami, to ten rodzaj snów obejmuje sny, które powsta³y w poprzednim ¿yciu. W tego typu snach mog± siê pojawiæ nieznane ¶ni±cemu rzeczy, których nie do¶wiadczy³ w tym ¿yciu, na przyk³ad wizje innych krajów lub dziwnych ludzi o nieznanych obyczajach i jêzyku. Te sny mog± siê pojawiaæ tak czêsto, ¿e ¶ni±cy zyska znajomo¶æ nieznanego sobie ¶wiata. Tego typu do¶wiadczenia sugeruj± istnienie bardzo silnego nawyku z poprzedniego ¿ycia, który pozostawi³ karmiczny ¶lad w jednostce. Mo¿e siê te¿ pojawiæ sen o niezwyk³ym kraju i dziwnej osobie, która chce wpêdziæ w k³opoty lub zabiæ ¶ni±cego, w wyniku czego ¶ni±cy do¶wiadczy bardzo silnego uczucia strachu. Czasami oznacza to, ¿e podobna sytuacja mia³a miejsce w poprzednim ¿yciu; wskutek silnego oddzia³ywania jaki wywar³a na stan jednostki, pozostawi³a po sobie karmiczny ¶lad. Ten ¶lad ponownie pojawia siê w chwili, gdy dojrzewaj± drugorzêdne warunki. Ten pierwszy rodzaj karmicznego snu pojawia siê, chocia¿ niezbyt czêsto do¶wiadczaj± go wszyscy ludzie.

Karmiczne sny drugiego rodzaju maj± miejsce wtedy, gdy ich przyczyny rozwinê³y siê w m³odo¶ci ¶ni±cego. Je¿eli w m³odo¶ci kto¶ zosta³ niespodziewanie przestraszony lub mia³ wypadek, to do¶wiadczenie to mo¿e pozostawiæ ¶lad i w pó¼niejszym okresie ¿ycia mog± pojawiæ siê sny, dos³ownie lub tematycznie zwi±zane z tym wydarzeniem. Mo¿e te¿ zdarzyæ siê tak, ¿e je¶li na przyk³ad jako dziecko do¶wiadczy³o siê trzêsienia ziemi, które spowodowa³o u danej osoby wielki strach, to w toku pó¼niejszego ¿ycia odpowiednia, drugorzêdna przyczyna – na przyk³ad prze¿ycie innego trzêsienia ziemi – mo¿e zaktywizowaæ potencja³ zawarty w tym ¶ladzie.

Do trzeciego rodzaju karmicznych snów zaliczaj± siê sny powsta³e z ostatnich dzia³añ, które g³êboko poruszy³y dan± osobê. Ta osoba mog³a byæ w ostatnim czasie bardzo zagniewana, wskutek czego mog³a z kim¶ walczyæ. Ten silny gniew pozostawia ¶lad. W wyniku tego powstaje sen podobny sytuacj± lub tematem.

Przyczyny wszystkich tych trzech rodzajów snów s± zasadniczo karmiczne, co oznacza, ¿e wi±¿± siê z wydarzeniem, które w g³êboki sposób wp³ynê³o na dan± jednostkê, pozostawiaj±c ¶lady napiêæ, strachu czy innej silnej emocji. Logiczne jest wiêc, ¿e po pozostawieniu ¶ladu, czê¶ciej bêd± siê pojawiaæ sny o odpowiednim temacie.

W tradycji medycyny tybetañskiej lekarz, który prowadzi badania ¼róde³ choroby, bierze równie¿ pod uwagê to, do której z tych trzech egzystencji odnosz± siê sny chorej osoby. Dziêki posiadaniu tej informacji, lekarz mo¿e odkryæ prawdziwy stan i sytuacjê cia³a, energii i umys³u chorej osoby. Niekiedy jednostka, która jest powa¿nie chora na trudn± do wyleczenia chorobê, mo¿e siê znajdowaæ w tym stanie z powodu karmicznych ¶ladów, jakie powsta³y w jej m³odo¶ci lub nawet w poprzednim ¿yciu. Mo¿e siê równie¿ zdarzyæ, ¿e choroba stanowi rezultat jakiego¶ karmicznego ¶ladu, który zamanifestowa³ siê z wykonywanych przez ni± niedawno dzia³añ. W ten sposób metoda badania snów staje siê jednym z najwa¿niejszych ¶rodków analizowania i odkrywania g³ównych i drugorzêdnych przyczyn problemu.

Istniej± te¿ podobne odmiany snów, zwi±zane z przejrzysto¶ci± jednostki, czyli sny zwi±zane z trzema egzystencjami oraz karmicznymi ¶ladami.

Je¶li chodzi o ten rodzaj snu przejrzysto¶ci, który jest zwi±zany z trzema egzystencjami, to wszyscy ludzie w swej rzeczywistej naturze posiadaj± nieskoñczony potencja³ i nieprzejawione mo¿liwo¶ci. Chocia¿ s³oñce ¶wieci nieustannie, to czasem, kiedy zakryj± je chmury, nie widzimy go, podczas gdy w innych wypadkach przez kilka chwil widzimy je pomiêdzy chmurami. W podobny sposób czasami pojawia siê spontaniczna przejrzysto¶æ jednostki, wskutek czego ma ona przejrzyste sny.

Ludzie, którzy praktykuj± Dharmê, próbuj± siê zrelaksowaæ. Dziêki zrelaksowaniu cia³a, energii i umys³u, elementy i energie staj± siê zrównowa¿one, a za spraw± tej drugorzêdnej lub natychmiastowej przyczyny, powstaj± ró¿ne rodzaje snów przejrzysto¶ci. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku praktykuj±cego, który wykonuje praktyki zwi±zane z czakrami i kana³ami, kontroluj±cymi pranê i energiê.

W przypadku pewnych jednostek, te rodzaje przejrzysto¶ci snów powstaj± dziêki przejrzysto¶ci ich umys³ów, nawet bez konieczno¶ci zastosowania drugorzêdnych metod rozlu¼nienia cia³a czy kontrolowania energii. Kiedy praktykuj±cy rozwin±³ siê lub osi±gn±³ dojrza³o¶æ, zmniejszaj± siê przeszkody, które zazwyczaj zaciemniaj± naturaln± przejrzysto¶æ umys³u. Korzystaj±c z analogii s³oñca, chmury obecnie w znacznej mierze zniknê³y, a nieskoñczone promienie s³oñca s± w stanie bezpo¶rednio siê zamanifestowaæ.

Kiedy wszystkie warunki s± poprawne, a cia³o, mowa i umys³ wskutek rozwijaj±cej siê praktyki s± zrelaksowane, wówczas pojawia siê wiele najrozmaitszych snów przejrzysto¶ci, a niektóre spo¶ród nich mog± antycypowaæ przysz³e wydarzenia. Podobnie jak zwyk³e sny, które zawieraj± karmiczne przyczyny z poprzednich ¿ywotów, mog± siê równie¿ obudziæ sny przejrzysto¶ci, zwi±zane z poprzedni± karm±. Je¿eli ¶ni±cy posiada odpowiednie zdolno¶ci, mo¿e sobie przypomnieæ sto, a nawet sto tysiêcy ¿ywotów. W ¶wiadectwach ¿ycia bodhisattwów i arhatów mo¿emy przeczytaæ o tych niezwyk³ych snach, pojawiaj±cych siê dziêki nie zas³oniêtej przejrzysto¶ci.

Mo¿na podaæ nastêpuj±cy przyk³ad snu przejrzysto¶ci, jaki praktykuj±cy mo¿e mieæ w rezultacie karmicznych ¶ladów nagromadzonych w m³odo¶ci. We wcze¶niejszym okresie swego ¿ycia dana osoba mog³a spotkaæ wielu niezwyk³ych nauczycieli, otrzymaæ od nich nauki i inicjacje, lub nauczyæ siê metod praktyki. Pó¼niej mo¿e ¶niæ, ¿e osi±ga g³êbsz± wiedzê na ten temat; mo¿e te¿ nabyæ we ¶nie wiedzê lub zyskaæ znajomo¶æ metod praktyki, o których nigdy wcze¶niej nie s³ysza³a. Mo¿e siê pojawiæ wiele interesuj±cych snów tego rodzaju.

Sny przejrzysto¶ci zwi±zane z do¶wiadczeniami, mog± powstawaæ w sposób nastêpuj±cy: Dana osoba mo¿e co¶ czytaæ, byæ mo¿e bardzo wa¿ny tekst Dharmy lub prowadziæ g³êbok± rozmowê na temat praktykowania Dharmy. Mo¿e to staæ siê przyczyn± pojawienia siê snów zwi±zanych z przesz³o¶ci±, tera¼niejszo¶ci± lub nawet przysz³o¶ci±.

Takie mamy rodzaje snów przejrzysto¶ci. Kontynuuj± one i rozwijaj± zwyk³y rodzaj snów i powstaje g³ównie u praktykuj±cych, którzy ju¿ mieli pewne do¶wiadczenia pracy z w³asnymi snami, lub którzy we ¶nie do¶wiadczyli utrzymywania siê klarowno¶ci i ¶wiadomo¶ci. S± to te rodzaje snów, które manifestuj± siê poprzez przejrzysto¶æ stanu umys³u jednostki, czyli Rigpy.

Wiele metod praktykowania Dharmy, których uczymy siê na jawie, mo¿na zastosowaæ we ¶nie, po rozwiniêciu siê ¶wiadomo¶ci snu. Praktyki te mo¿na w istocie ³atwiej i szybciej rozwin±æ we ¶nie, je¿eli tylko posiada siê zdolno¶æ klarownego ¶nienia. W niektórych ksi±¿kach mówi siê nawet, ¿e je¶li dana osoba stosuje jak±¶ praktykê we ¶nie, to jest ona dziewiêæ razy skuteczniejsza od tej samej praktyki stosowanej na jawie.

Stan snu jest nierzeczywisty. Kiedy we ¶nie odkryjemy to sami dla siebie, przemo¿na si³a tej realizacji mo¿e wyeliminowaæ przeszkody zwi±zane z uwarunkowan± wizj±. Z tego powodu praktyka snu jest bardzo wa¿na dla wyzwolenia nas od nawyków. Szczególnie potrzebujemy tego potê¿nego wsparcia, poniewa¿ emocjonalne przywi±zania, uwarunkowania i uwydatnienie ego, które sk³adaj± siê na nasze zwyk³e ¿ycie, by³y wzmacniane przez wiele, wiele lat.

W rzeczywistym sensie, wszystkie wizje, jakie mamy w ci±gu ¿ycia, s± jakby wielkim snem. Je¿eli dobrze je zbadamy, stwierdzimy, ¿e wielki sen ¿ycia i mniejsze sny jednej nocy, nie tak bardzo ró¿ni± siê od siebie. Je¿eli naprawdê ujrzymy istotn± naturê obu, zobaczymy, ¿e pomiêdzy nimi nie ma faktycznej ró¿nicy. Je¿eli dziêki temu w koñcu wyzwolimy siê z ³añcucha emocji, przywi±zañ i ego, zyskamy mo¿liwo¶æ osi±gniêcia ostatecznego o¶wiecenia.


// Na podstawie wyk³adów Tenzin Wangyala Rinpocze


Post zosta³ pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Andrewek dnia Sob 22:06, 23 Kwi 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Sob 22:03, 23 Kwi 2011 Zobacz profil autora
Heser



Do³±czy³: 20 Mar 2011
Posty: 248
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 3 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lublin
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Sk±d to wszystko masz? Very Happy


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Sob 22:04, 23 Kwi 2011 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podró¿nik


Do³±czy³: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 123 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Gdañsk
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
G³ównie z neta. Mam wiêcej gdzie¶ pewnie.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Sob 22:33, 23 Kwi 2011 Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna » ¦wiadome rozmowy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach


fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin