Forum Świadomego Śnienia! - psajko.pl Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Pamięć snów

 
Odpowiedz do tematu    Forum Świadomego Śnienia! - psajko.pl Strona Główna » Kompendium wiedzy / Dla początkujących Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Pamięć snów
Autor Wiadomość
Fallen Leaf
Administrator


Dołączył: 17 Gru 2012
Posty: 4335
Przeczytał: 5 tematów

Pomógł: 314 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radomsko
Płeć: Mężczyzna

Post Pamięć snów
"Pamięć snów"

Jakość naszej pamięci snów to ważny czynnik mający duży wpływ na ogół naszej praktyki. Działa to od dwóch stron. Z jednej strony jakość pamięci snów świadczy o naszej świadomości podczas snu a im ona większa, tym większa szansa na uświadomienie w czasie snu. Z drugiej strony, poza samymi uświadomieniami, to jedyny "namacalny" wskaźnik naszych postępów, tym samym mający duży wpływ na nasze nastawienie, które ma niebagatelne znaczenie w praktyce świadomego śnienia. Możemy zdawać sobie z tego sprawę świadomie, jednak bardzo silnie oddziałuje to na nas na poziomie podświadomym. Dlatego pamięć snów jest ważna jeśli chcemy uświadamiać się podczas snu. Zależy ona od wielu czynników, stąd jej częsta niestabilność. Pozytywne nastawienie wielu oneironautów, szczególnie początkujących, jest od niej pośrednio uzależnione, dlatego ono także może być chwiejne, skutecznie utrudniając zdobywanie coraz lepszych wyników na drodze do świadomego śnienia.

Artykuł ten nie będzie typowym poradnikiem. Przedstawię Ci czynniki, które wpływają na pamięć snów i jednocześnie są pod Twoją kontrolą, tak żebyś mógł/mogła zobaczyć, które są Twoją słabą stroną. Poprawiając swoje słabe strony osiągniesz lepsze i bardziej stabilne wyniki, tym samym znacząco zwiększysz swoje szanse na doświadczanie snów świadomych i wyciągniesz z praktyki więcej satysfakcji. Nie zapominaj, że sny nieświadome także mogą sprawiać radość, szczególnie przy dobrej pamięci snów Smile
Przedstawię konkretne czynniki pamięci snów w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego, uwzględniając także stosunek cena/jakość. Jednak miej na uwadze, że każdy z tych czynników dopracowany do perfekcji, może dać bardzo dobre wyniki, przy jednoczesnym niezachowaniu reszty.

Pokrótce wytłumaczę jeszcze w jakich odniesieniach używam słowa "świadomość", żebyś wiedział/a o czym piszę. W Polsce to słowo używane jest w różnych odniesieniach, najczęściej jednak chodzi o zdawanie sobie sprawy z czegoś. W innym znaczeniu jest to obecność trzeźwego myślenia. I do tych dwóch znaczeń odnosi się pojęcie "świadomy sen", oznaczający wiedzę, że się śni przy jednoczesnej trzeźwości umysłu.
W innym znaczeniu, świadomość jest miarą trzeźwości, w skrócie oznaczającą poziom wyłączenia funkcji mózgu jako całości. Te znaczenie będę miał na myśli pisząc o fizjologicznej świadomości.
W jeszcze innym znaczeniu chodzi o poziom i stabilność naszej uwagi. Uwaga jest bezpośrednio uzależniona od fizjologicznej świadomości, bowiem im jej mniej, tym uwaga jest słabsza i bardziej przerzutna.
Pamięć snów zależy od naszej świadomości (w sensie poziomu uwagi) podczas snu i czynności po obudzeniu.
Jeśli chodzi o uwagę we śnie, działa to najprawdopodobniej na tej zasadzie, że jest to sumaryczna ilość uwagi pochodzącej od podświadomości (zależnej m.in. od nastawienia) i świadomości (zależnej od poziomu naszej uwagi za dnia). To wszystko jest zależne od fizjologicznej świadomości (która we śnie jest dyktowana głębokością snu o czym zaraz wspomnę).

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłem. A teraz przejdźmy do konkretów Smile

1. Fizjologia

Fizjologię umieściłem na pierwszym miejscu, ponieważ jest to czynnik warunkujący.
Im dłużej śpimy tym wyśnimy więcej snów i będą one dłuższe, jednak ważniejsze jest to, że sen z czasem się spłyca. Im płytszy sen, tym większa w nim fizjologiczna świadomość, a tym samym większa może być nasza uwaga podczas snu, a jej poziom gra główną rolę w naszej pamięci snów.
Krótki sen poza zmniejszoną szansą na zapamiętanie snów, tworzy niedobór, który jeszcze bardziej zmniejsza szansę na dobrą pamięć, następnej nocy. Dlatego ważne jest, żeby starać się o wystarczający sen i jak najmniejszy niedobór. Każdy niedobór pogłębia sen, tym bardziej, im większy niedobór. Przy sporym niedoborze, nawet przy dobrym nastawieniu, jest bardzo ciężko zapamiętać sen. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na te 6-8h snu w nocy, to rób w miarę możliwości jakieś drzemki w dzień, żeby zredukować niedobór. Dodatkowo taka drzemka zadziała częściowo jak WBTB i jeszcze bardziej polepszy pamięć snów następnej nocy lub wywoła świadomy sen.

Poza tym, staraj się kłaść spać w miarę wcześnie. Zegar biologiczny, jest zależny od trybu życia jednostki, ale pójście spać wcześnie zadziała pozytywnie na zdecydowaną większość. W moim przypadku, położenie się przed 24 czyni cuda Smile
Jeśli masz możliwość, ustabilizuj pory chodzenia spać i wstawania, dla wszystkich dni. To zmaksymalizuje stabilność pamięci snów.

Jak wspominałem, każdy czynnik dopracowany do perfekcji zapewni bardzo dobre wyniki przy jednoczesnym olaniu reszty. Nie znaczy to jednak, że jak będziesz spał 12h to zapamiętasz sen idealnie. Powyżej 8h snu płytkość niewiele się różni. Jeśli chodzi o fizjologię, idealną sytuacją jest WBTB. Jeśli nie uświadomi, to chociaż powinno zaowocować lepszą pamięcią snów. Jeśli tak nie jest to znaczy, że WBTB nie poszło w ogóle w dobrym kierunku, a jeśli pamięć się poprawiła, to wystarczy nieznacznie wydłużyć czas rozbudzania dla jeszcze lepszej pamięci lub uświadomienia.
Poza WBTB dobrym sposobem są drzemki. Możesz w tym celu specjalnie, w wolny dzień, przespać rozsądną ilość godzin (ale żebyś był w stanie jeszcze zasnąć) i po tym czasie dosypiać krótkimi drzemkami. To dobry sposób szczególnie dla osób, które nie mogą nic zapamiętać.

2. Nastawienie

Sen jest sferą niezmiernie zależną od nastawienia, inaczej mówiąc, w tym obszarze wiara czyni cuda. Jeśli zaczynasz praktykę i nie możesz zapamiętać snu, to tylko dlatego, że nie pamiętałeś snów wcześniej i podświadomie obawiasz się, że znowu nic nie zapamiętasz. Gdy tylko zapamiętasz sen, będziesz wiedział, że potrafisz je pamiętać tym samym odblokujesz się i pamięć snów się polepszy.
Jeśli pamiętasz sny, ale słabo, to tylko dlatego, że nie wierzysz, że możesz pamiętać je lepiej. Otóż możesz, wystarczy w to uwierzyć!
Kiedy nie czujesz się dobrze nastawiony przed zaśnięciem, spróbuj afirmacji i niech słowa w niej wypowiadane, będą oczywistą prawdą, tak oczywistą jak to, że jutro wstanie słońce. Nie może być przy tym żadnych wątpliwości. Jeśli afirmacja daje odwrotne skutki to znak, że masz wątpliwości przy jej wykonywaniu, nawet jeśli tak nie uważasz.
Wiedz również, że każde niepowodzenie wynika z przyczyn chwilowych. Zapominaj o nich. Wraz z utrzymywaniem pozytywnego nastawienia Twoja pamięć będzie sukcesywnie wzrastać.
Jeśli pracujesz nad swoim nastawieniem i przynosi to negatywne efekty, śnij na luzie, nie nastawiaj się w żadną stronę. Wystarczy punkt poniżej.

3. Introwersja

Nie traktuj pamięci snów tylko jako rzeczy potrzebnej do doświadczenia LD. Sny nieświadome również są ciekawe, wystarczy zwrócić na nie uwagę. Jeśli szczerze będziesz chciał pamiętać sny, to bez problemu będziesz je pamiętał. Barwne i obfitujące w szczegóły. Jeśli tylko dla LD, to stworzysz niepotrzebne napięcie, ograniczając się.
Manifestacją zainteresowania snami jest dziennik snów, ale zwracaj uwagę na sny również poza nim. Rozpamiętuj je uczestnicząc w życiu codziennym. Myśl co jeszcze mogło Ci się przyśnić, albo co może przyśnić następnej nocy. Spróbuj rozszyfrować, czerp z nich inspiracje. Im bardziej zagłębisz się w ten temat tym ciekawsze i bogatsze będą Twoje sny.
Jak obudzisz się w nocy, nie zasypiaj ponownie zanim nie zapiszesz, albo chociaż nie rozpamiętasz skończonego snu.
Śnij z ochotą i zaciekawieniem. Nie obawiaj się, że nie zapamiętasz snu, bądź ich po prostu ciekaw.

4. Relaksacja przed zaśnięciem

Głębokość fizycznego i (w szczególności) mentalnego zrelaksowania w momencie zaśnięcia pośrednio koreluje z poziomem świadomości danej nocy. Inaczej mówiąc, im lepiej się zrelaksujesz przed zaśnięciem tym większą będzie Twoja obecność we śnie a tym samym więcej zapamiętasz z nocy i będziesz miał/a większą szansę na uświadomienie się we śnie. Nie musi być być to głęboki relaks, najważniejsze, żeby był jakikolwiek, żebyś nie zasypiał pogrążony we wspomnieniach i problemach. To pozwoli na luźne podejście do praktyki i w efekcie zaowocuje sukcesywnym wzrastaniem nocnej świadomości. Jak wykorzystać tą zależność opisałem dokładnie tutaj.

5. Czynności po obudzeniu

Możesz zapobiec utracie bądź odzyskać pamięć snów odpowiednim zachowaniem po obudzeniu. Najlepiej w ogóle nie otwieraj oczu. Jeśli je otworzysz to delikatnie zamknij i wróć do pozycji, w której się obudziłeś. Jeśli jesteś bardzo senny, usiądź. Daj sobie chwilę na przypomnienie i rozpamiętanie snu, nie wychodź myślami poza łóżko. Jeśli chcesz przypomnieć sobie więcej, możesz pomagać sobie pytaniami. Skąd i dlaczego tutaj przyszedłem? Kim były osoby wokół mnie? Kiedy tu przyszli? Co widziałem? itd. Dla dokładniejszej instrukcji odsyłam do tego poradnika.

6. Uważność za dnia

Na pamięć snów ma również wpływ nasza ogólna pamięć, a ta w dużej mierze jest zależna od naszej uwagi. Przebieg dnia najgorzej będziemy pamiętać, jeśli przez większość czasu będziemy zatopieni w myślach, a najlepiej - zachowując uważność. Uważność to świadome działanie, w którym uwaga pozostaje stabilna i obejmuje duży obszar percepcji. Jesteśmy świadomi naszych zmysłów oraz naszych myśli. Jednocześnie człowiek uważny nie komentuje, nie ocenia, nie dobiera w słowa, tylko doświadcza. Każdy czasem jest w tym stanie, ale można wywoływać go świadomie oraz nauczyć się go utrzymywać jak najdłużej. Nie jest to jednak takie łatwe. Ludzie doświadczali tego stanu naturalnie w okresie wczesnego dzieciństwa, jednak z biegiem czasu stracili tą umiejętność. Trudno oduczyć się tak długo pielęgnowanej nieświadomości.
Całodobowa uważność to kwestia wieloletniej praktyki medytacyjnej i pozwala na perfekcyjną pamięć snów oraz na uświadamianie w najgłębszych snach, tym samym umożliwiając doświadczanie najlepszych jakościowo snów świadomych
(Lepsza pamięć snów i uświadomienia to tylko produkt uboczny treningu uważności. Praktyka ta wpływa pozytywnie niemal na wszystkie obszary naszego życia).
Ale nie musimy od razu być mistrzami. Nawet niewielki wzrost uważności za dnia zaowocuje znacznym polepszeniem wyników. Jeśli praktykujesz TR'y, to już sama derealizacja (opisana w tym artykule) znacząco zwiększy Twoją czujność za dnia. Jeśli nie praktykujesz, a chcesz polepszyć pamięć snów, postaraj się czasem oderwać od myśli i automatyczności i skupić się w pełni na chwili obecnej.


Post został pochwalony 6 razy

Ostatnio zmieniony przez Fallen Leaf dnia Nie 23:17, 14 Cze 2015, w całości zmieniany 3 razy
Pią 20:28, 24 Kwi 2015 Zobacz profil autora
ashaneen-1984



Dołączył: 16 Sty 2013
Posty: 195
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 18 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków
Płeć: Mężczyzna

Post
Metoda powtarzania codzień w stanie głębokiej relaksacji "Dokładnie pamiętam wszystkie
swoje sny" także przynosi rezultaty w postaci pamiętania po 8-10 snów z jednej nocy myślę
po sobie że góra po miesiącu stosowania Smile

To tak tylko dodam jako metodę gdy inne zawodzą która mi osobiście pomogła


Post został pochwalony 0 razy
Pią 22:58, 16 Gru 2016 Zobacz profil autora
Wiktoria



Dołączył: 21 Gru 2016
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
Płeć: Kobieta

Post
Ja mogę powiedzieć, że pamiętam 90% snów od razu po przebudzeniu. Jeżeli nie pamiętam to w ciągu dnia przypominam sobie urywki, a następnie później już cały sen. mam bardzo dobrą pamięć co do snów i też pomaga mi ich zapisywanie.


Post został pochwalony 0 razy
Wto 16:47, 03 Sty 2017 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum Świadomego Śnienia! - psajko.pl Strona Główna » Kompendium wiedzy / Dla początkujących Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin