Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna
RejestracjaSzukajFAQU篡tkownicyGrupyGalerieZaloguj
Uwazno嗆 i koncentracja w technikach

 
Odpowiedz do tematu    Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna » 安iadome rozmowy Zobacz poprzedni temat
Zobacz nast瘼ny temat
Uwazno嗆 i koncentracja w technikach
Autor Wiadomo嗆
Fallen Leaf
Administrator


Do陰czy: 17 Gru 2012
Posty: 4335
Przeczyta: 5 temat闚

Pom鏬: 314 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Radomsko
P貫: M篹czyzna

Post Uwazno嗆 i koncentracja w technikach
Techniki takie jak ADA i 安iadomo嗆 安iadka opieraj si na rozwini璚iu uwa積o軼i, czyli - w skr鏂ie - do鈍iadczania tera幡iejszo軼i, w celu indukcji sn闚 鈍iadomych. Ich d逝ga praktyka pozwala osi庵a bardzo dobre wyniki w postaci du瞠j ilo軼i 鈍iadomych sn闚 i 鈍ietnej pami璚i sn闚.
Nie rozumia貫m jednak zale積o軼i mi璠zy ADA i 戌, praktykami medytacyjnymi a samym stanem uwa積o軼i.
Andrewek 鈍ietnie to wyt逝maczy, zach璚am do przeczytania Smile

Cytat:
Technik zwi您anych z medytacj i uwag jest bardzo du穎. Tak na prawd, mo積a stworzy niezliczon ilo嗆 r騜nego rodzaju technik. B璠 one r騜ni si szczeg馧ami, jednak cz瘰to zasada b璠zie taka sama i ten sam stan umys逝 b璠ziemy dzi瘯i nim osi庵a.

Problemem z ocen i por闚nywaniem technik jest terminologia i kontekst z kt鏎ego one pochodz. Mo瞠sz na przyk豉d czyta o medytacji buddyjskiej, kt鏎a jest bardzo stara i jest cz窷ci bardzo z這穎nego filozoficznego systemu- oczywi軼ie przy tym sama technika mo瞠 by mniej skomplikowana.

Z drugiej strony powstaje wiele technik na typowo potrzeby np. LD, OOBE. Wtedy s to opisy kt鏎e r騜ni si od opis闚 r騜nych medytacji. Jest inna terminologia, inny opis i kontekst. Cz瘰to s to techniki podobne i prowadz帷e do podobnego stanu umys逝.
Na przyk豉d by kole kt鏎y stworzy technik i nazwa j ADA. I teraz ludzie przylepiaj 豉tk, 瞠 to jest ADA a to 戌 a to jeszcze co innego.
R闚nie dobrze mog stworzy wiele swoich technik i nazwa je jeszcze inaczej. Wa積e jest jednak zasada dzia豉nia tych technik i to jest najwa積iejsze.

Dlatego trzeba by uwa積ym i mie wiedz aby to dobrze okre郵i.

To tak s這wem wst瘼u Smile

Wszystkie techniki nale篡 rozpatrywa w kontek軼ie stanu umys逝 do kt鏎ego prowadz.
Og鏊nie trzeba te odr騜ni technik od stanu umys逝 kt鏎y ona powoduje.

Na przyk豉d uwa積o嗆 jako stan polega na ty, 瞠 jeste 鈍iadomy tego czego w danym momencie do鈍iadczasz. Z drugiej strony metod pozwalaj帷a dosta si do tego stanu mo瞠 by w豉郾ie skupianie si na percepcji. Ale nie jest to dok豉dnie to samo, bo je郵i uczysz si tego na pocz徠ku musisz skupia si i wysila b璠帷 鈍iadomym percepcji, a z drugiej strony po jakim czasie z niewielkim wysi趾iem utrzymujesz si w tym stanie.
Technik w tym przypadku jest skupienie si na czym, a rezultatem ten zmieniony stan 鈍iadomo軼i.
R闚nie dobrze, do takiego stanu umys逝 mo瞠sz doj嗆 w zupe軟ie inny spos鏏, np medytuj帷 i skupiaj帷 si na obiekcie (np kulce narysowanej na papierze albo p這mieniu 鈍iecy)

Co do technik o kt鏎e pytasz odnosz si one do tego samego stanu.
Mo積a nazwa to medytacyjnym stanem umys逝. Tak stan charakteryzuje uspokojenie i wyciszenie umys逝, wyostrzenie percepcji, zrelaksowanie cia豉. My郵i natomiast pojawiaj si i znikaj bez wp造wu na Twoje postrzeganie.

Opis ADA i 戌 wskazuje tylko na inne aspekty tego stanu i tego jak mo積a do niego doj嗆.
Z jednej strony mo瞠sz skupi si na ca這軼i percepcji od razu tak jak opisane jest w 戌. Z drugiej strony mo瞠sz stopniowo rozszerza percepcj o rzeczy z kt鏎ych wcze郾iej nie zdawa貫 sobie sprawy i te dojdziesz do stanu umys逝 w kt鏎ym skupiasz si na percepcji.

W ADA dochodzisz wi璚 do stanu skupionej percepcji poprzez skupienie na percepcji, a w 戌 te... z tym 瞠 autor opisuje po prostu jak mo瞠sz zacz望 to robi. Jest to o tyle wa積e, bo do stanu skupienia na percepcji mo瞠sz doj嗆 nie tylko skupiaj帷 si na percepcji.
Mo瞠sz doj嗆 do niego tak jak napisa貫m poprzez skupienie si na obiekcie, poprzez koncentracj na jednym przedmiocie, co stosowane jest jako wst瘼 do medytacji.

Wa積e jest to, 瞠 stan wyostrzenia percepcji nie jest jaki specyficznym stanem jednym z wielu. Nie ma np opisu takich stan闚 w kt鏎ym skupiasz si tylko na emocjach, albo tylko na w璚hu, albo tylko na my郵eniu, albo tylko na odczuciach w ciele.

Stan wyostrzonej percepcji jest jednym z "symptom闚" tego 瞠 jeste w stanie medytacji. Innym symptomem jest te ci庵豉 鈍iadomo嗆 odczuwania swojego cia豉 lub umiej皻no嗆 skupienia si na jednej rzeczy nieprzerwanie przez d逝窺zy czas. Stan medytacji charakteryzuje si tym, 瞠 jeste 鈍iadomy swojego cia豉 i tego co postrzegasz zmys豉mi, a my郵i przestaj wybija ci z tego stanu przelatuj bez wp造wania na CIebie.

Do tego stanu mo瞠sz doj嗆 na wiele sposob闚, np jak w ADA i 戌 przez koncentracj na zmys豉ch. Medytacja r闚nie prowadzi do tego. Inne metody to np utrzymywanie uwagi na ciele przez ca造 czas. Dlatego koncentrowanie si na ciele prowadzi do ci庵貫j 鈍iadomo軼i cia豉 i automatycznie do wyostrzenia percepcji. Jednocze郾ie skupianie si na percepcji doprowadza do ci陰g貫go bycia 鈍iadomym percepcji i tym samym automatycznie do bycia 鈍iadomym swojego cia豉.


Co do ignorowania my郵i i tego 瞠 one przep造waj.
To, 瞠 my郵i przep造waj swobodnie bez ingerencji w Ciebie jest opisem stanu. Ten stan mo瞠sz osi庵n望 przez intensywne skupienie na percepcji (przez co jednocze郾ie ignorujesz my郵i).
I ka盥a technika w豉snie ma ten sam schemat. Najpierw musisz si intensywnie skupi- na percepcji, na ciele, na my郵ach, na obiekcie medytacji i dopiero to wyciszy Tw鎩 umys gdzie my郵i b璠 swobodnie przep造wa.

Je郵i chodzi o uwa積o嗆 i koncentracj.
Trzeba odr騜ni koncentracj kt鏎a pojawia si w pocz徠kowych fazach tego typu technik i kt鏎a tak jak opisa貫m wymaga wysi趾u ale prowadzi do wyciszenia i uwa積o軼i.
Na pocz徠ku koncentracja wymaga wysi趾u, ale nie powinno to m璚zy. Je郵i Ci to m璚zy to wykonujesz co 幢e no. zbyt mocno si koncentrujesz. Cho czasami na pocz徠ku wyst瘼uje zm璚zenie, ale je郵i ono utrzymuje si ca造 czas to 幢e, ale przez 1-2 dni mo瞠 tak by. Jak d逝瞠j- robisz co 幢e. Ale generalnie tak nie jest Wink

Czyli intensywna, wysi趾owa koncentracja na perecpecji z jednoczesnym ignorowaniem my郵i jest motod do wej軼ia w stan umys逝, w kt鏎ym jeste鄉y ci庵le skoncentrowani na percepcji ju bez mocnego wysi趾u.


Napisa貫m te, 瞠 medytacja te prowadzi do tego stanu umys逝. Jest tak, ale najcz窷ciej ten stan umys逝 pojawia si tylko na jaki czas po sesji medytacyjnej. D逝go zajmuje aby zacz掖 pojawia si on na d逝瞠j przez ca造 dzie.
W tych technikach- ADA, 戌 itp natomiast, skupiamy si na do鈍iadczaniu tego skupienia si na percepcji w ci庵u dnia i tego co robimy.

W konsekwencji stan jest taki sam, tylko inny jest kontekst, sytuacja w kt鏎ej go indukujemy.
Akurat nauka 鈍iadomego 郾ienia ma tak specyfik, 瞠 tego typu skupienie jak w ADA, 戌 i indukuje LDki wi璚 na to si k豉dzie nacisk/

W budyzzmie tybeta雟kim te s techniki tego typu. Jednak najcz窷ciej jak kto medytuje po prostu to nei skupia si na tym tylko na spokojnej medytacji kt鏎a i tak na ko鎍u doprowadzi do tego stanu przez ca造 dzie.

Kiedy jednak robi si trening Jogi 好ienia lub Jogi Snu to stosuje si w豉郾ie techniki polegaj帷e w豉郾ie na skupianiu si na percepcji, mi璠zy innymi bo jest te aspekt dystansowania si, ale to inna sprawa.

Swoj drog, taki stan umys逝 o kt鏎ym rozmawiamy, stan podwy窺zonej uwagi, 鈍iadomo軼i, percepcji powinno wywo造wa dobrze przeprowadzone RT i po to ono s逝篡. A 瞠 jest 幢e t逝maczone to ma這 kto tak robi Smile

Istotne jest te to, 瞠 je郵i np robiliby鄉y RT to zacz瘭iby鄉y owszem do鈍iadcza takiego stanu, ale tylko przez jaki czas, np 3-4 minuty. Jak b璠ziemy regularnie powtarza RT np 15 razy dziennie, to po kilku dniach b璠ziemy do鈍iadcza tego stanu co raz cz窷ciej, a jeszcze p騧niej w ko鎍u do dojdziemy ci庵貫go do鈍iadczania tego stanu.

A techniki takie jak m.in. ADA i 戌 celuj w do鈍iadczanie takiego stanu przez ca造 czas, non stop. Oczywi軼ie na pocz徠ku b璠ziemy o tym zapomina, ale po jaki czasie przyzwyczaimy si do tego i b璠zie to co raz bardziej ci庵貫.



Post zosta pochwalony 2 razy
Wto 22:24, 03 Gru 2013 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podr騜nik


Do陰czy: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 123 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Gda雟k
P貫: M篹czyzna

Post
No Smile
Pozdro.


Post zosta pochwalony 0 razy
Pi 22:54, 06 Gru 2013 Zobacz profil autora
Pietro



Do陰czy: 07 Pa 2013
Posty: 56
Przeczyta: 0 temat闚

Ostrze瞠: 0/5

Post
Bardzo 豉dnie opisane.
Techniki zrozumia貫m jaki czas temu, wi璚 za bardzo mi to nie pomog這, ale polecam dla pocz徠kuj帷ych.

Cytat:
Czyli intensywna, wysi趾owa koncentracja na perecpecji z jednoczesnym ignorowaniem my郵i jest metod do wej軼ia w stan umys逝, w kt鏎ym jeste鄉y ci庵le skoncentrowani na percepcji ju bez mocnego wysi趾u.

Dobra rada.

Nie my郵cie o tym, 瞠by nie my郵e! Po chwili w豉郾ie zaczniecie to robi Very Happy

Z dnia na dzie jest coraz 豉twiej.

Kto pisa o obserwowaniu w豉snego siebie i do鈍iadczania bod嬈闚. Na mnie dzia豉 bardzo dobrze.


Post zosta pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Pietro dnia Pi 23:59, 20 Gru 2013, w ca這軼i zmieniany 4 razy
Pi 23:29, 20 Gru 2013 Zobacz profil autora
humanit



Do陰czy: 05 Pa 2014
Posty: 23
Przeczyta: 0 temat闚

Ostrze瞠: 0/5

P貫: M篹czyzna

Post
Nie do ko鎍a rozumiem.
Skoro
Cytat:

Napisa貫m te, 瞠 medytacja te prowadzi do tego stanu umys逝. Jest tak, ale najcz窷ciej ten stan umys逝 pojawia si tylko na jaki czas po sesji medytacyjnej. D逝go zajmuje aby zacz掖 pojawia si on na d逝瞠j przez ca造 dzie.
W tych technikach- ADA, 戌 itp natomiast, skupiamy si na do鈍iadczaniu tego skupienia si na percepcji w ci庵u dnia i tego co robimy.

to po co medytowa skupiaj帷 si na obiekcie albo stosowa jak彗olwiek inn form medytacji ni skupi si na percepcji?
Skoro i tak medytacja prowadzi do tego stanu skupienia na percepcji ale ten stan pojawia si tylko na jaki czas?
Czy te medytacja ma jeszcze jakie inne cele opr鏂z wywo豉nia stanu 鈍iadomo軼i, skupienia na percepcji?


Post zosta pochwalony 0 razy
Wto 10:04, 21 Pa 2014 Zobacz profil autora
CosmicKid



Do陰czy: 19 Maj 2013
Posty: 134
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 5 razy
Ostrze瞠: 0/5

P貫: M篹czyzna

Post
Medytacja siedz帷a, skierowana do wewn徠rz, dzia豉 na troch innej zasadzie ni ta skierowana na zewn徠rz, cho d捫 one do osi庵ni璚ia tego samego stanu - uwa積o軼i. G堯wnym celem medytacji skierowanej do wewn徠rz nie jest zdobycie stanu wyostrzonej percepcji, relaksu po sko鎍zonej sesji, jest to jedynie pozytywny skutek uboczny. Naszym g堯wnym zadaniem jest praktyka uwa積o軼i, wnikliwa obserwacja umys逝 w celu u鈍iadomienia sobie tego, co jest prawdziwe, a co fa連zywe. Mo瞠my w ten spos鏏 przenikn望 nasz osobowo嗆, dojrze to, co ukrywali鄉y w sobie latami. Podczas medytacji wszystko wychodzi na powierzchnie i mo瞠my si z tym zmierzy. St康 g堯wny cel medytacji jest bardzo wznios造 i r闚nie trudny do uzyskania. Niemniej, w trakcie praktyki mo瞠my obserwowa dodatkowe korzy軼i, m.in. stan wyostrzonej percepcji po sko鎍zonej medytacji. Kolejnym zadaniem jest piel璕nowanie uzyskanej wiedzy podczas naszego 篡cia na jawie.

ADA oraz 戌 s technikami stricte zwi您anymi ze 鈍iadomym 郾ieniem. Opieraj si one na zasadzie, m闚i帷ej "stan umys逝 na jawie = stan umys逝 we 郾ie". S one po prostu przeznaczone g堯wnie do praktyki 鈍iadomych sn闚 jako jedne z kolejnych technik, cho maj i swoje korzenie w rozwijaniu uwa積o軼i.


Post zosta pochwalony 0 razy
Wto 19:32, 21 Pa 2014 Zobacz profil autora
Fallen Leaf
Administrator


Do陰czy: 17 Gru 2012
Posty: 4335
Przeczyta: 5 temat闚

Pom鏬: 314 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Radomsko
P貫: M篹czyzna

Post
Cytat:
Czy te medytacja ma jeszcze jakie inne cele opr鏂z wywo豉nia stanu 鈍iadomo軼i, skupienia na percepcji?

Stanowczo nie. Medytacja to og馧em samorozw鎩 psychiczny. Jest ich wiele i mog si bardzo r騜ni, w ka盥ej cel jest inny. Wspominamy o medytacji uwa積o軼i, kt鏎a jest najbardziej przydatn medytacj je郵i chodzi o 鈍iadome 郾ienie. Cosmic dobrze to rozwin掖.
Poza tym np. medytacja oddechowa, jedna z podstawowych medytacji b璠帷a fundamentem pod medytacj uwa積o軼i, ma za zadanie rozwin望 skupienie.


Post zosta pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fallen Leaf dnia Wto 20:45, 21 Pa 2014, w ca這軼i zmieniany 1 raz
Wto 20:43, 21 Pa 2014 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podr騜nik


Do陰czy: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 123 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Gda雟k
P貫: M篹czyzna

Post
humanit napisa:
Nie do ko鎍a rozumiem.
Skoro
Cytat:

Napisa貫m te, 瞠 medytacja te prowadzi do tego stanu umys逝. Jest tak, ale najcz窷ciej ten stan umys逝 pojawia si tylko na jaki czas po sesji medytacyjnej. D逝go zajmuje aby zacz掖 pojawia si on na d逝瞠j przez ca造 dzie.
W tych technikach- ADA, 戌 itp natomiast, skupiamy si na do鈍iadczaniu tego skupienia si na percepcji w ci庵u dnia i tego co robimy.

to po co medytowa skupiaj帷 si na obiekcie albo stosowa jak彗olwiek inn form medytacji ni skupi si na percepcji?
Skoro i tak medytacja prowadzi do tego stanu skupienia na percepcji ale ten stan pojawia si tylko na jaki czas?
Czy te medytacja ma jeszcze jakie inne cele opr鏂z wywo豉nia stanu 鈍iadomo軼i, skupienia na percepcji?

Bardzo dobre pytanie.

Medytacja skupienia na obiekcie opiera sie na zasadzie ze poswiecamy jakis czas np 10, 15 minut na specjalny trening w specyficznych warunkach czyli tylko siedzimy i koncetrujemy sie bez innych aktywnosci. To w szybkim czasie prowadzi do stabilnego stanu wyciszenia i dzieki temu w kilka dni takiej praktyki nasza zdolnosc koncentracji wzrasta. Wraz z rozwojem praktyki stan wyciszenia jest glebszy i bardziej stabilny a co za tym idzie naturalny stan skupienia na percepcji rowniez.

Trening skupienia na percepcji jest podobny na medytacji i prowadzi do podobnych efektow, jednak sa pewne roznice. Medytacja koncentracji na obiekcie kladzi nacisk przede wszystkim na spokoj umyslu i stabilnosc koncentracji ktore pojawiaja sie szybko, natomiast skupienie na percepcji rozwija sie dopiero pozniej z czasem. Natomiast trening skupienia na percepcji jako taki szybko prowadzi do ciaglej swiadomosci percepcji jednak wolniej rozwija sie stabilnosc i latwiej z tego stanu wypasc. Trening koncentracji jest zatem metoda rozwijania stabilnosci umyslu ktora jest podstawowa i najwazniejsza umiejetnoscia bez ktorej ciezko praktykowac efektywne relaksacje, wizualizacjie, swiadome snienie. Rowniez jesli chodzi o trening percepcji najlepiej przeplatac go z medytacja koncentracji bo celuja one w rozwoj troche innych aspektow medytacyjnego stanu- trening percepcji nakierowany jest na rozwoj przejrzystosci umyslu a medytacja skupienia na stabilnosc. Oba te aspekty sa wazne w calosciowym rozwoju medytacji. Jednak trening percepcji jest dosc specyficzny dla pracy ze snem z tego wzgledu ze wazne jest nie tyko to czy jestesmy skupieni na percepcji ale tez w jakich sytuacjach w ciagu dnia, ma to znaczenie w kontekscie snienia.

Tutaj dochodzimy rowniez do rozroznienia pomiedzy skupianiem sie a byciem skupionym i oba te stany odnosza sie zarowno do medytacji jak i treningu percepcji.
Skupianie sie polega na intensywnej koncentracji i wynika z tego ze na poczatku po prostu nie jestesmy w stanie utrzymac stabilego i nierozproszonego stanu skupienia przez dluzszy czas. W przypadku medytacji zaczynam od intensywnej koncentracji na obiekcie w przypadku treningu perepcji po prostu intensywnie skupiamy sie na percepcji. Jednak zdecydowanie latwiej szczegolnie na poczatku rozwinac skupienie na obiekcie bo mamy mniej przeszkadzajacych czynnikow i ogolnie w treningu snienia zawsze zaczyna sie od treningu skupienia a by szybko rozwinac stabilnosc i sile umyslu bo wtedy zdecydownie szybciej i latwiej rozwinac skupienie sie na percepcji.

Jesli nie mamy ochoty medytowac i tylko skupiamy sie na percepcji nadal potrzebujemy pierwszej fazy intensywnej koncetracji jedna trudniej jest to cwiczyc "w akcji"- na ulicy itp na perepcji i latwiej zrobic to po prostu w formalnej sesji. Ja polecam praktykowac po prostu formalna medytacje ale zamiast skupiac sie na obiekcie utrzymywac skupienie na percepcji. Ja ostatnio glownie tak praktykuje i dobrze idzie choc wg mnie i tak warto zaczac od obiektu zeby sie dobrze w tym ugruntowac.

W kontekscie tego ze stan skupienia sie na percepcji pojawia sie po sesji medytacyjnej odnosi sie tu do nie wysilkowego skupiania ale juz ugruntowanego i stabilnego skupienia.
Mamy wiec dwie drogi:
intensywne skupienie na percepcji -> stan ciaglego skupienia na percepcji
intesywne skupienie na obiekcie -> stan ciaglego skupienia na percecji

ale tak jak mowie sa to troche inne stany zwiazane z innymi aspektami dlatego najlepiej laczyc obie metody. W kazdym razie zeby praktyka skupiania na percepcji byla efektywna nalezy poswiecic na nia troche czas i ja rozwinac i zaczyna sie to od nieudolnych prob intensywnego skupienia i jest to ciezki okres ale jak sie go przejdzie jest latwiej a latwiej go przejsc na obiekcie niz tylko na percepcji. Ogolnie rozwoj tych stanow umyslu jest wieloetapowy i na kazdym etapie mozna stosowac rozne metody dlatego nie ma sensu wybierac to lub tamto tylk ostosowac rozne rzeczy w zaleznosci od sytuacji i tego co lepiej zadziala w danym momencie przez dany okres czasu. A tak zyciowo na poczatku najlepiej dziala skupienie na obiekcie Smile

Medytacja ma wiele innych celow niz tylko skupienie na percepcji ktore jest niejako efektem ubocznym i glownym celem medytacji jest indukcja i stabilizacja stanu wyciszenia a nastepnie relaksowanie sie w tym stanie stopniowo coraz bardziej i bardziej. Dochodzi sie do stanu bezwysilkowej koncentracji pelnej stanu blogosci i poczucia nieograniczonego i niezaleznego od niczego szczescia. W buddyzmie cielem jest tez "rozpoznanie natury umyslu". A to daleko wykracza poza trening percepcji choc on sam w sobie moze byc pomocny w rozpoznaniu.


Fallen Leaf napisa:
Cytat:
Czy te medytacja ma jeszcze jakie inne cele opr鏂z wywo豉nia stanu 鈍iadomo軼i, skupienia na percepcji?

Stanowczo nie. Medytacja to og馧em samorozw鎩 psychiczny. Jest ich wiele i mog si bardzo r騜ni, w ka盥ej cel jest inny. Wspominamy o medytacji uwa積o軼i, kt鏎a jest najbardziej przydatn medytacj je郵i chodzi o 鈍iadome 郾ienie. Cosmic dobrze to rozwin掖.
Poza tym np. medytacja oddechowa, jedna z podstawowych medytacji b璠帷a fundamentem pod medytacj uwa積o軼i, ma za zadanie rozwin望 skupienie.

Medytacji owszem jest wiele ale nie znaczy ze cel kazdej jest inny.
Medytacje mozna podzielic na kilka typow (np dwie medytacje- "zazen" i "szine" sa inne choc maja ten sam cel i dziaja praktycznie tam samo...) i owszem kazdy typ moze miec inny cel, ale to zalezy. Sa dwa podejscia:
- Celem medytacji w buddyzmie jest "rozpoznanie natury umyslu" i w tym jednym celu stosuje sie roze typy metod ktore daja rozne efekty choc cel jest jeden Smile
- Ale zakladajac jednak ze cel= efekt mozna rzecyzwiscie powiedziec ze metody roznych typow maja rozny

Zalezy wiecczy jako cel rozumiemy efekt po danej sesji czy cel dlugofalowy.

Co do medytacji oddechowej... Nie ma czegos takiego jak "medytacja oddechowa" bo jak sobie to wygooglujesz to wyskoczy Ci 50 technik zwiazanych z oddechem- jedne beda opierac sie na koncentracji na oddechu a inne na forsownym oddychaniu wiec zalezy co masz na mysli konkretnie. Samo stwierdzenie "medytacja oddechowa" mowi o tym ze jest to jakas medytacja ktora wiaze sie z oddechem ale nie jest to nazwa jakiejs jednej techniki i nie wiadomo co masz tu na mysli tak na prawde. Poza tym wg mnie bez sensu dzielisz cos na "medytacja uwaznosci" i "medytacje oddechowa" bo tak na prawde jest to prawie to samo a przynajmniej ten sam umyslu. Wynika z tego jedynie to ze nie bardzo wiesz do konca o czym piszesz i poki co jest to raczej wiedza a nie Twoje zrozumienie dlatego polcam skupic sie przede wszyskim na praktyce i zrozumieniu czym sa kwestie takie jak: koncentracja, uwaznosc, skupienie, wyciszenie, a sa tak na prawde aspektami tego samego, podejsciem z roznych stron do tej samej rzeczy.

A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?


Post zosta pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrewek dnia 字o 0:38, 22 Pa 2014, w ca這軼i zmieniany 2 razy
字o 0:25, 22 Pa 2014 Zobacz profil autora
Fallen Leaf
Administrator


Do陰czy: 17 Gru 2012
Posty: 4335
Przeczyta: 5 temat闚

Pom鏬: 314 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Radomsko
P貫: M篹czyzna

Post
Przy pisaniu postu opiera貫m si na wiedzy zawartej w ksi捫ce "Uwa積o嗆. Trening pokonywania codziennych trudno軼i" Ronald'a D. Siegiel'a. Autor pisz praktycznie i z minimaln ilo軼i "duchowego" podej軼ia co mi si bardzo podoba. U篡wa zwrotu "medytacja oddechowa", nie wiem mo瞠 to b陰d t逝macza. W ka盥ym razie to jedna z opisanych tam medytacji formalnych i opisuje kilka sposob闚 jej wykonania. W ka盥ym razie chodzi o ograniczenie uwagi do jednego (np. skupienie na klatce piersiowej) b康 kilku (np. skupienie na klatce piersiowej i liczenie wydech闚) aspekt闚 oddechu. Innymi medytacjami s : body scanning, medytacja w marszu, medytacja os康zaj帷a, medytacja mi逝j帷ej dobroci. Medytacje oddechow autor traktuje jako podstaw (gdy do praktyki uwa積o軼i potrzebny jest pewien pr鏬 skupienia) pod medytacj uwa積o軼i, ale w jej trakcie mo積a ju wprowadza uwa積o嗆 np. przez obserwowanie gdzie ucieka umys albo akceptowanie i obserwacj niewygody, kt鏎a pojawi豉 si przy medytacji.
Sam za program medytacji dzieli na medytacj formaln i nieformaln czyli wprowadzanie uwa積o軼i do codziennych czynno軼i.
Cytat:
A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?

Z tym si zgodz, sam niech皻nie to tak nazwa貫m. Np. trening UpTime jest samorozwojem psychicznym, ale nazwanie tego medytacj jest dla mnie okalaj帷e. "Rozpoznanie natury umyslu" my郵, 瞠 jest dobrym okre郵eniem.


Post zosta pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fallen Leaf dnia 字o 20:31, 22 Pa 2014, w ca這軼i zmieniany 1 raz
字o 20:30, 22 Pa 2014 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podr騜nik


Do陰czy: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta: 0 temat闚

Pom鏬: 123 razy
Ostrze瞠: 0/5
Sk康: Gda雟k
P貫: M篹czyzna

Post
Fallen Leaf napisa:
Przy pisaniu postu opiera貫m si na wiedzy zawartej w ksi捫ce "Uwa積o嗆. Trening pokonywania codziennych trudno軼i" Ronald'a D. Siegiel'a. Autor pisz praktycznie i z minimaln ilo軼i "duchowego" podej軼ia co mi si bardzo podoba. U篡wa zwrotu "medytacja oddechowa", nie wiem mo瞠 to b陰d t逝macza. W ka盥ym razie to jedna z opisanych tam medytacji formalnych i opisuje kilka sposob闚 jej wykonania. W ka盥ym razie chodzi o ograniczenie uwagi do jednego (np. skupienie na klatce piersiowej) b康 kilku (np. skupienie na klatce piersiowej i liczenie wydech闚) aspekt闚 oddechu. Innymi medytacjami s : body scanning, medytacja w marszu, medytacja os康zaj帷a, medytacja mi逝j帷ej dobroci. Medytacje oddechow autor traktuje jako podstaw (gdy do praktyki uwa積o軼i potrzebny jest pewien pr鏬 skupienia) pod medytacj uwa積o軼i, ale w jej trakcie mo積a ju wprowadza uwa積o嗆 np. przez obserwowanie gdzie ucieka umys albo akceptowanie i obserwacj niewygody, kt鏎a pojawi豉 si przy medytacji.
Sam za program medytacji dzieli na medytacj formaln i nieformaln czyli wprowadzanie uwa積o軼i do codziennych czynno軼i.
Cytat:
A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?

Z tym si zgodz, sam niech皻nie to tak nazwa貫m. Np. trening UpTime jest samorozwojem psychicznym, ale nazwanie tego medytacj jest dla mnie okalaj帷e. "Rozpoznanie natury umyslu" my郵, 瞠 jest dobrym okre郵eniem.

Zgadzam si z tym co piszesz, z tego co m闚isz fajna ta ksi捫ka. Chodzi mi po prostu o to, 瞠 pisz帷 "medytacja oddechowa" powiniene wyja郾i co konkretnie rozumiesz pod tym poj璚iem, tak jak wyja郾i to autor tej ksi捫ki. Bo Ty wiesz co on ma na my郵i a my nie Very Happy

Zgadzam si, 瞠 trening skupienia jest podstaw.

Samorozw鎩 psychiczny jest po prostu bardzo szerokim i niejasnym, rozmytym poj璚iem ale og鏊nie zgadzam si.

Termin "rozpoznanie natury umys逝" jest typowo buddyjskim poj璚iem n nawi您uje do filozofii buddyjskiej i do koncepcji natury umys逝/ umys逝 buddy.


Post zosta pochwalony 0 razy
Nie 22:34, 26 Pa 2014 Zobacz profil autora
Wy鈍ietl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum 安iadomego 好ienia! - psajko.pl Strona G堯wna » 安iadome rozmowy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie mo瞠sz pisa nowych temat闚
Nie mo瞠sz odpowiada w tematach
Nie mo瞠sz zmienia swoich post闚
Nie mo瞠sz usuwa swoich post闚
Nie mo瞠sz g這sowa w ankietach


fora.pl - za堯 w豉sne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin